Jdi na obsah Jdi na menu
 


 O cvičení

  • cvičení vytvořené Joem Pilatem se skládá ze dvou částí: MATwork a APPARATUSwork. Cílem je zvládnout MATwork- práci na podložce, která je plně postačující. Přístroje jsou integrální část systému přinášející další zkušenosti. Jeho žák Ron Fletcher a jeho žáci k tomuto cvičení přidali i tzv. TOWELwork, tedy cvičení s ručníkem.
  • cvičení odporuje fyzickou harmonii a rovnováhu těla pomocí kontroly dýchaní, ohebnosti a vycentrovanosti.
  • cvičení se zaměřuje na hluboké svaly trupu a jiné svaly důležité pro stabilní postoj.
  • ke cvičení se využívá tíhy vlastního těla, síly svých svalů, absolutní kontroly svalové činnosti a dechu a detailního vnímání pozic těla, proto je riziko úrazu minimální oproti jiným metodám využívaných k pěstění těla.
  • cvičí se ideálně v zrcadlovém sále, aby každý člověk měl možnost důkladně pohledem kontrolovat vlastní tělo, vypozorovat chyby v pohybu a cíleně pracovat na jejich odstranění.
  • cvičí se bez hudby (i relaxační), člověk by měl naslouchat melodii vlastního těla a rytmu svého dechu, aniž by ho stresoval jiný vnější rytmus.
  • úroveň cvičení je vhodné volit podle vlastních pocitů. Cvičení by mělo motivovat, ne nudit. Důležité je postupovat pomalu a postupně přidávat na obtížnosti (většina cviků má různě obtížné varianty, které by měl cvičitel nabídnout ve zdatnějších skupinách; důležité je však při postupování k obtížnějšímu prvku zachovat správné návyky z jednodušších cviků, jinak celá činnost ztratí smysl)

 

"Po 10-ti lekcích ucítíte rozdíl. Po 20-ti lekcích uvidíte rozdíl. Po 30-ti lekcích budete mít nové tělo." (Joseph Hubertus Pilates)

 

Joe Pilates (1880-1967)

Joseph Hubertus Pilates se narodil v Německu v r. 1880. Otec byl úspěšný gymnasta řeckého původu, matka pracovala jako naturopat. Původně se rodina jmenovala Pilatu, ale následně jméno změnili na Pilates, což mu v mládí působilo nemalé potíže díky posměchům starších dětí, kteří mu říkali Pontius Pilát, Kristův vrah. Jako slabé dítě trpící astmatem, křivicí a revmatickou horečkou se rozhodl svůj dosavadní život použít k získání psychické síly. Začal proto studovat body-building, jógu a gymnastiku, takže již ve 14 letech byl natolik fit, aby se vešel do anatomických tabulek. Dospěl tak k názoru, že "moderní" životní styl, špatný postoj a neúčinné dýchání jsou základem chatrného zdraví. Nakonec vymyslel sérii cviků, tréninkových technik a vyvinul sadu nástrojů a specifikací tak, aby vyladil svůj program.

V roce 1912 se přestěhoval do Anglie, kde si vydělával jako boxer, cirkusák a trenér sebeobrany. Během 1.světové války jej britská vláda internovala spolu s ostatními německými občany v táboře na Isle of MAn, kde trénoval své spoluzadržené ve fitness a cvičení. Zde se začala formovat konečná metoda Pilates.

Okolo roku 1925 emigroval do USA. Na lodi se setkal se svou budoucí ženou Clarou a později již jako pár založili studio v New York City, kde vyučovali a dohlíželi na své studenty až do 60.let. Metodu s Clarou původně nazývali jako "Contrology" hlavně kvůli povzbuzování vlastní mysli ke kontrole práce svalů. Cvičení svoji pozornost zaměřuje k jádru posturálních svalů (tj. udržujících rovnovážný postoj a podepírajícíh páteř, které jsou přetěžované, s tendencí ke zkracování), aby došlo k jejich posílení a protažení. Pilates podrobně učí si uvědomovat vlastní dech, vyrovnání páteře a posiluje hluboké svaly trupu a břišní svaly.

Joe a Clara si časem získali velikou oblibu u místních tanečníků a herců. Veleznámí tanečníci jako George Blanchine, Martha Graham, Jerome Robbins nebo Ted Sharon se stali jejich fanoušky a neváhlai k nim pravidelně posílat své studenty za tréninkem a rehabilitací. Zanedlouho k tanečníkům přibyli i herci, atleti, golfisti jako Katharine Hepburn, Sir Laurence Olivier, Yehudi Menuhin, Jean Vanderbilt.

Joe napsal řadu knih a vynalezl přes 26 patentů. Přímo Joe Pilates vychoval 7 následovníků , kterým vedle základní metodiky upravil cviky pro jejich vlastní potřebu. Proto se setkáváme s variantami. 

  • Lolita San Miguel
  • Kathy Grant
  • Bob Seed
  • Eve Gentry
  • Carola Trier
  • Romana Kryzanowska à Moira Scott
  • Ron Fletcher

    àAlan Herdman (à Michael King : Brian Peters, Alan Menezes;à Gordon Thompson :Lynn Robinson)

    à Renata Sabongui à Jana Kvíčalová 

 Dnes se v USA dělí na :

- East Coast Pilates = New York, Romana Kryzanowska (učí ortodoxně klasickou sestavu cviků)

- West Coast Pilates = Californie, Ron Fletcher (přidává  např. cvičení s ručníky tzv. „Ron Fletcher towelwork“). Vymyslel tuto pomůcku v r. 1972 při otevření studia v Beverly Hills pro Nancy Regan, Ms. Bloomingdale ( zn. obchodních domů v USA). Dále Ron trénoval např. Cher, Barbaru Streisand, Toni Curtise, Racquel Welch a Stevena Spielberga.

 

Do r. 2000 bylo v USA zaregistrováno 11 ochranných známek na vše týkající se Pilates. Instruktoři s licencí procházejí náročnými zkouškami a dodnes se vede jejich přesný seznam. Od r. 2001 se tato striktnost uvolnila, má to své výhody (kurzy jsou přístupnější a rozšířenější) i nevýhody (pod označením Pilates se učí i něco úplně jiného a zájemci o tuto techniku musejí být obezřetnější; Romana Kryzanowska říká: „Pokud začnete přidávat do uceleného systému, nebo v něm něco měnit, tak to přiznejte svým klientům a nazývejte to jinak.“).

(zdroje: vlastní poznámky; www.pilates.cz ; www.wikipedia.org)